Ето малко по- подробна и „по-научна” информация за ползите от този тип игра.
Физическо развитие
Чрез използването на подходящи материали, играчки и инструменти, детето развива и упражнява своята фина моторика и координацията очи- ръка. Дейности като пресипване, преливане, правене на купчини, използване на лъжица, развиват координацията око- ръка. Използването на ножици, щипки, рисуване с пяна за бръснене, напр., ще спомагат за развитието на фината моторика. Участието на децата в практически дейности с разнообразни материали обогатява тяхното усещане за различните материи- меко, топло, грапаво, твърдо и т.н. и ако заниманията се провеждат в група, децата започват да придобиват разбиране и усещане за разположението на тялото им пространството и спрямо другите.
Общуване и речево развитие
Докато се цапат децата получават редица възможности да говорят и слушат. Те трябва да използват думи и жестове, за да покажат какво искат, да обяснят какво правят, да предупредят за свое намерение и т.н. Когато заниманията са водени от специалист, той ще задава отворени въпроси, за да стимулира мисленето. Ще подбира подходящи дейности, в които да участват букви,имена и кратки фрази, като по този начин ще се стимулира разбирането за символното значение на езика.
Личностно, емоционално и социално развитие
Игрите, в които децата се цапат залагат на вроденото детско любопитство. Те насърчават децата да експериментират и да изпробват нови неща. Няма правилен и погрешен начин в този игри. Това спомага за развитието на увереност и самочувствие. Чрез този тип игра децата могат да развиват своята концентрация и уменията за решаване на проблеми и плануване. Работата в група насърчава себеуважението и уважението към другите. Изброеното по- горе създава условия за възникване на приятелства. Освен това този тип игра може да послужи като отдушник за различни чувства, мисли и преживявания.
Интелектуално развитие
Експериментирането, използването на различни материали, творческия процес водят до едно по- добро разбиране за света. Децата могат да се научат да групират и класифицират, да подреждат логически, да откриват и различават причина и последствия. Чрез наблюдения, предсказване, опитване на различни решения, съблюдаване на резултатите и оценка на информацията, децата придобиват по- добро разбиране за дейностите, в които участват, а това разширява тяхната база за сравнение и подобрява възможностите им да избират сами най- доброто решение.
Развиване на математическите умения
Играта, в която се цапат, предоставя множество възможности за броене, изчисляване и мерене. Децата ще сортират обекти,ще пълнят различни форми и чашки, ще създават свои модели. Числата могат да бъдат включени в много от активностите, което спомага за разбирането на тяхното символично значение.
Развитие на креативността
На децата им се предоставят безкрайни възможности с разнообразни материали, чрез които да развиват своето въображение и креативност. Чрез богатството от сетивни възприятия по време на такива занимания, децата могат директно да отговорят на това, което виждат, чуват, чувстват, докосват и подушват. Те могат да изкажат своите чувства и мисли чрез двуизмерни и триизмерни цветове, материи и форми.
Допълнителни ползи
Играта, която позволява цапането и екпериментирането е подходяща за всички деца. В групови занимания могат да участват деца на различна възраст, деца, които все още не говорят, деца, които имат проблеми в развититето, деца, които не знаят основния език. Това е така, защото този тип занимания нямат правила, не разчитат само на езика и речта и по време на провеждането им не се дава оценка за очакван резултат. Така и деца със специални образователни потребности могат със свое темпо и по свой начин да създадат творчески продукт, да контактуват с други деца и да се възползват от многото възможности за изразяване.
Освен това, този тип занимания и игра са много забавни и разтоварващи. А в обстановка, която е специално създадена за подобен вид експериментиране, родителите си спестяват и чистенето.
Насърчаването на участие на децата в подобен род групови занимания обогатява и разнообразява ежедневието и дава идеи за нови занимания и в домашна обстановка.
Автор: Яна Мандажиева, психолог
Нов уред отчита алкохол и наркотици при ...
Можем ли да се надяваме на по-добри дни?